Dit jaar heeft WG Kunst schrijver/tekenaar Mylo Freeman uitgenodigd om een tentoonstelling
te maken rond het thema van de Kinderboekenweek. De Kinderboekenweek is dit jaar
van woensdag 2 t/m zondag 13 oktober 2024 en het onderwerp is ‘Lekker eigenwijs!’ Het
onderwerp staat in het teken van sterke personages en eigenwijze figuren die laten zien hoe
het is om te doen wat je zelf wilt, op je eigen manier. WG Kunst vindt dat Mylo Freeman heel
goed in dit thema past. Zij zet zich sterk in voor diversiteit en is een rolmodel voor kinderen als prentenboekenmaker van kleur.

Mylo Freeman is tekenaar, illustrator en schrijver van kinder- en prentenboeken. Zij studeerde
af aan de afdeling Illustratie van de Rietveld Academie. Inmiddels heeft Freeman ca 70
prentenboeken op haar naam staan. In haar prentenboeken zijn de hoofdpersonen vooral
gekleurde kinderen (onder meer in de serie over Prinses Arabella).

Over haar beweegredenen ‘Ik hoorde een verhaal van een theaterdocente die bezig was met
een toneelstukje met kinderen van een jaar of zeven. En de rol van prinsesje wilde ze geven
aan een donker meisje. ‘Het meisje zei toen: ‘Maar ik kan toch geen prinsesje spelen, want ik
ben bruin en heb kroeshaar. Prinsesjes zijn blond, hebben blauwe ogen en een witte huid’.
‘Toen ik dat hoorde, dacht ik: Dit is te gek voor woorden. Toen ben ik met prinses Arabella
begonnen’. Inmiddels heeft Freeman meer dan zeventien Arabella verhalen gemaakt.

Haar laatste prentenboek ‘Rembrandt en Lucia’ richt zich behalve op de schilderkunst ook op
de multiculturele gemeenschap rond Rembrandt in die tijd. Hierin vraagt Lucia, een meisje van
kleur, eigenzinnig aan de grote meester Rembrandt om een portret van haar zeevarende vader
te maken.

Freeman zet zich al jaren in voor meer diversiteit in de samenleving en in de wereld van de
prentenboeken. In Mylo’s Museum brengt Freeman op kleurrijke wijze nieuw en bestaand
beeldend werk samen. Met muurschilderingen, een boekenklok waarmee kinderen kunnen
spelen met de tijd en modetekeningen uit diverse tijdperken, transformeert zij de ruimte tot een nieuwe werkelijkheid. Haar originele tekeningen worden in dit geheel opgenomen. In de
tentoonstelling worden workshops voor schoolklassen gegeven

OPENING: zaterdag 7 september 2024 van 17.00-19.00 uur
Openingswoord:
Peggy Brandon, directeur Mocca en kwartiermaker/curator Nationaal Slavernijmuseum

TENTOONSTELLINGSPERIODE zaterdag 7 september t/m zondag 3 november 2024
Openingstijden: dinsdag t/m zondag 13.00-17.00 uur

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Fiep Westendorp Foundation en Amsterdam West

 

 

 

 

Van 12 t/m 25 augustus biedt WG Kunst ruimte aan studenten en pas-afgestudeerden van de Artez Academie in Zwolle, afdeling Comics & Art en Art & Illustration. In 2 Masterclasses wordt nieuw werk gemaakt (eerste week) dat direct daarna in een expositie in WG Kunst wordt gepresenteerd (tweede week).

De Masterclass Alternative Comics wordt begeleid door Wasco en Typex. De masterclass bestaat uit 10 deelnemers. De eerste week is de werkperiode, de tentoonstelling vindt in de tweede week plaats. Alles wat te zien is wordt ter plekke geproduceerd.

Met workshops/presentaties/lezingen van o.a. Wasco, Jeroen Funke, Anne Stalinski en Charlotte Dumortier.

Het precieze programma wordt binnenkort bekend gemaakt op www.wgkunst.nl en op Facebook en Instagram.

In de tweede week (tentoonstellingsperiode) zijn bezoekers van harte  welkom.

 

 

Werkperiode: 12 t/m 17 augustus 2024

OPENING tentoonstelling zondag 18 augustus 15.00 uur

Tentoonstellingsperiode 18 t/m 25 augustus 2024

Tijdens tentoonstelling geopend 13.00-17.00 (maandag gesloten)

 

 

 

VERSNIPPERD – Marina Metaal
26 juli t/m 4 augustus 2024 

Midden in de zomer (van 26 juli t/m 4 augustus) is in WG Kunst het werk te zien van beeldend kunstenaar Marina Metaal. Metaal is in 1995 afgestudeerd aan de Gerrit Rietveld Academie. Zij is werkzaam als kunstenaar en sinds 2008 tevens als lijstenmaker.

De tentoonstelling VERSNIPPERD bestaat uit een installatie, portretten en tekeningen in inkt op papier.

 

Het werk van Marina Metaal gaat altijd over mensen: de massa, het individu en de wisselwerking daartussen. Het individu verdwijnt in de massa of komt daaruit tevoorschijn. Elk portret heeft een eigen gezicht en is zo karakteristiek dat mensen zichzelf of anderen erin herkennen. Van oude lijsten heeft de kunstenaar voor ieder portret een bijpassende lijst gemaakt, hetgeen bijdraagt aan de eigenheid. De installatie bestaat uit versnipperde individuen waar de kunstenaar gedurende de tentoonstelling in WG Kunst aan doorwerkt.

Verschijnen. Verdwijnen.

De massa is een massief en anoniem wezen.
Een vel papier steeds verder verscheurd, zodat elke snipper verschijnt als een zelfstandig eiland.
Maar alle individuele eilandjes samen lossen op in aantallen die voorbijzwermen.

OPENING: vrijdag 26 juli 17.00-19.00 uur

 

 

 

 

 


 

Hoe vaak komen zinnen als “niet huilen” of “blijf glimlachen” op een ongepast moment op, alsof we ons daar beter door zouden voelen. Echter, ze staan haaks op onze gevoelens. Als startpunt van het artistiek onderzoek van Anna Kakhiani verwijst ze naar spraakpatronen en herkenbare zinnen in situaties die empathie vereisen, gebaseerd op terugkerende situaties die zich voordoen bij vluchtelingen en migranten.

Kakhiani verwijst opzettelijk naar emotionele en fysieke sensaties als reacties op dergelijke zinnen en vertaalt ze naar zintuiglijke en visuele vormen in installaties en objecten met behulp van alledaagse items, materialen en afbeeldingen. Door de reflectie op taal als instrument van wederzijds begrip en gevoeligheid uit te breiden, en zo ook de grenzen aan openheid, verwijst ze naar enkele historische momenten en pseudowetenschappelijke feiten, waardoor het contextuele bereik wordt vergroot.

De tentoonstelling “Omarm Me Met Woorden, Of Misschien Ook Niet” is een reactie op het heden, dat doordrenkt is van triggers, en een poging om een beroep te doen op basis intuïtieve gevoelens en te herinneren hoe het is om daarop te vertrouwen. Het is een poging om de grenzen van empathie in een multiculturele omgeving te verkennen door de universaliteit van taal. De tentoonstelling zal installaties, objecten en een ruimte voor interactie met het publiek bevatten. Als afsluitend evenement zal er een openbare discussie plaatsvinden. Updates over het publieksprogramma zullen worden gepost op de website van de galerie en de website van de kunstenaar.

Het project wordt ondersteund door de Nederlandse Stichting voor Literatuur, het Steunfonds voor Oekraïense Makers, VATAHA Foundation.

Anna Kakhiani (1991, Oekraïne) is een interdisciplinaire kunstenaar, haar huidige praktijk is gebaseerd op de verbanden tussen mentale toestanden en fysieke ervaring, onzekerheden in empathie en het verwerken van gedwongen transformaties. Sinds 2022 woont en werkt ze in Amsterdam nadat ze gedwongen werd te verhuizen naar Nederland vanwege de Russische agressie tegen Oekraïne.

Website https://www.annakakhiani.com/

Instagram https://www.instagram.com/annakakhiani

 

OPENING: Vrijdag 12 juli 17.00-19.00

Openingsspeech: 17.30

Tentoonstellingsperiode 13 tot 21 juli 2024

Geopend dagelijks tussen 13.00-17.00 (maandag gesloten)

 

Hug Me With Words, Or Maybe Not

ANNA KAKHIANI

July 12th  –  July 21 th  2024

How often do phrases such as “don’t cry” or “keep smiling” go out of place or are opposite, making us feel better? As a starting point of Anna Kahiani’s artistic research, she refers to speech patterns and recognizable phrases in situations that require empathy based on recurring situations that happen to refugees and migrants.

Kakhiani intentionally refers to emotional and physical sensations as reactions to such phrases and translates them into sensory and visual forms in installations and objects using familiar items, materials and images from everyday life. Expanding the range of reflections on language as an instrument of mutual understanding and sensitivity, limits of openness, she refers to some historical moments and pseudo-scientific facts, expanding the scope of the context.

The exhibition Hug Me with Words, or Maybe Not is a reaction to the present, which is oversaturated with triggers, and an attempt to appeal to basic intuitive feelings and remember what it is like to rely on them. It is an attempt to explore the limits of empathy in a multicultural environment through the universality of language. The exhibition will feature installations, objects and a space for the public to interact. A public discussion will be held as a closing event. Updates to the public program will be posted on the website of WG Kunst and the artist’s website.

The project is supported by the Dutch Foundation for Literature, the Support Fund for Ukrainian Makers, VATAHA Foundation.

Anna Kakhiani (1991, Ukraine) is an interdisciplinary artist, her current practice is based on interconnections between mental states and physical experience, uncertainties in empathy, and processing forced transformations. Since 2022, she has been living and working in Amsterdam after being forced to move to the Netherlands due to Russian aggression against Ukraine.

Website https://www.annakakhiani.com/

Instagram https://www.instagram.com/annakakhiani

 

OPENING: Friday July 12th  17.00-19.00

Opening speech: 17.30

Exhibition period July 13th to July 21 th  2024

Open daily between 13.00-17.00 (closed on Mondays)

 

WG Kunst

Marius van Bouwdijk Bastiaansestraat 28

1054 SP Amsterdam

www.wgkunst.nl | wgkunst@wgkunst.nl | 020 6161515