Titel: Heaven’s Door
2025
C-print, fotocollage, teddybeer.
38 x 48 cm

De mini-installatie in deze doos toont een beeld uit de serie ‘La Vie en Rose’. Hij maakte deze serie over kinderen die op een parkeerplaats spelen, tegen een decor van afval in een van de armste streken van België. Ze speelden ‘huis’, of zoals wij dat in het Nederlands noemen: ‘vader en moeder’. En ze speelden het behoorlijk serieus, met kleine ruzietjes en het dan weer goedmaken Het weerspiegelde hoe ze thuis leefden, hoe hun ouders leefden. Het vertelt een verhaal over opgroeien in een arme buurt, onschuldig en vol dromen, opgroeien tegen de achtergrond van die tijd, waarin kinderen werden ontvoerd, mishandeld of verdwenen. De meest beruchte in die tijd was Dutroux. Een deel van deze installatie is destijds geselecteerd voor de Biënnale van Venetië in 2015.
De foto van de spelende kinderen is hier geplaatst tegen een achterwand uit de serie ‘Heaven’s Door’. De beer staat voor de mishandeling van de onschuld. De prijs is zonder de houten doos, deze kan worden bijgekocht. Ook kan de achterwandfoto door de koper separaat worden ingelijst, al dan niet met de cut-out van de kinderen ervoor.

Harrie Blommesteijn studeerde Industrieel Ontwerpen aan de Universiteit van Delft en Grafisch Ontwerpen aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Uiteindelijk raakte hij vooral gefascineerd door fotografie. ZIjn fotografiedocent zei dat ze zich niet druk moesten maken om camera’s en techniek, maar foto’s moesten maken met hun ogen, ter plekke, en niet achteraf in de donkere kamer. Dat principe volgt hij nog steeds. Voor hem draait het allemaal om het gevoel dat hij krijg als hij fotografeert. Door de jaren heen is dit alleen maar belangrijker geworden, omdat zoveel fotografen zich verloren in technieken en Photoshop. Hij maakt naast foto’s ook installaties, met films, objecten en neon.
Zijn overall thema is ‘The World Is As You Dream It’. Op www.flowerstone is zijn werk te zien.