In de tentoonstelling Appels & Peren wordt een dwarsdoorsnede van het veelzijdige werk van Rudolf Valster getoond. Hij laat zich niet beperken tot één techniek; in de tentoonstelling bij WG Kunst zijn onder andere aquarellen, cyanotypieën, sculpturen en scanografieën te zien. Met het thema vergankelijkheid laat Valster de schoonheid zien van de alledaagse werkelijkheid.
Valster symboliseert deze tijdelijkheid van ons bestaan door in zijn cyanotypieën gebruik te maken van schijnbaar waardeloze planten zoals de distel en een uitgebloeide, half vergane zonnebloem. Zij zijn een residu van het voortschrijden van de tijd. Door de werkelijkheid van buiten op zaal te tonen verandert de betekenis. Dit wordt versterkt door het onderwerp te isoleren en een podium te geven. Elke cyanotypie is uniek, een momentopname in de tijd, dit principe komt letterlijk tot uiting in Valsters cyanotypieën van schaduwen van bomen.
In de scanografieën komt voor Valster alles samen; gevonden natuurlijk materiaal, schilderkunst (pigmenten) en de momentopname. Het werk is wat het is; je ziet wat je ziet maar door het gebruik van licht en water komt er een mysterieus, ongrijpbaar element bij en ontstaat er een nieuwe wereld.
De kwal is een recent thema dat Valster uitwerkt in aquarellen. Kwetsbaar want weerloos maar heel belangrijk in het ecosysteem. De transparantie en de vormenrijkdom zijn voor Valster een schijnbaar onuitputtelijke inspiratiebron. In de ogen van Valster zijn kwallen een soort aliens. Zij laten ons niet alleen het verleden zien maar ook de toekomst.
Met zijn haaien sculpturen reflecteert Rudolf Valster op onze maatschappij. Al ruim 30 jaar werkt Valster in periodes aan een oeuvre waarin verschillende aspecten zoals gevaar, kwetsbaarheid, absurdisme aan bod komen. Hij gebruikt hiervoor het archetype van de haai. De haai lijkt te leven in een schaduwwereld waar goed en kwaad hand in hand gaan.
Rudolf Vaster
Appels en Peren
14 t/m 24 augustus
Open van donderdag t/m zondag van 13.00-17.00